El club de lectura debat sobre la novel·la gràfica 'Maus'

mauscat01gDimecres 4 de maig el club de lectura de l’AMPA de l’escola Pompeu Fabra es va reunir per debatre sobre la segona lectura proposada aquest curs: Maus, d’Art Spiegelman. Aquesta novel·la gràfica relata de forma molt característica i singular un dels episodis més foscos de la Humanitat contemporània: l'Holocaust de jueu polonesos durant Segona Guerra Mundial al camp de concentració d'Auschwitz, a través de l’experiència vital del seu pare, Vladek Spiegelman.

De forma quasi unànime tothom va coincidir que la lectura li havia agradat molt i que ràpidament s'hi havia sentit molt atret, malgrat la cruesa d’alguns dels episodis que s’hi narren. A través de dibuixos d’animals antropomòrfics (els polonesos són ratolins i els soldats alemanys gats), Spiegelman situa el lector en el context de deshumanització progressiu que porta en Vladek a convertir-se, enmig de la mort quotidiana i quasi bé general, en un supervivent quasi per sorpresa, gràcies al seu enginy i especialment a la seva sort. També tothom subratllà com una novel·la gràfica, com Maus, pot servir per parlar de temes foscos, difícils o tristos des d’una perspectiva menys tràgica ni directa.

La qualitat de la novel·la i la forma en què és capaç d’atraure el lector, tant juvenil com adult, la va fer mereixedora el 1992 del premi Pulitzer.

La següent lectura proposada és una novel·la de caràcter completament diferent: El curiós món de la Calpurnia Tate, de Jacqueline Kelly. Una nena de 13 anys descobrirà un món nou de la mà de diversos personatges – especialment el seu avi científic – en el marc dels Estats Units a inicis del segle XX. Una novel·la allunyada de les trepidants aventures a què la literatura juvenil ens té acostumats.

La trobada per debatre sobre aquesta nova novel·la serà el 15 de juny.